Enes Talha Çalışkan İle MMORPG Sohbeti

Yaşam 21.11.2021 - 20:15, Güncelleme: 21.07.2023 - 17:22 20087+ kez okundu.
 

Enes Talha Çalışkan İle MMORPG Sohbeti

MMORPG Röportajı
Merhaba Enes, Haber Galerisi okuyucularına kendinden bahseder misin? Merhaba, ben Enes. Yönetim Bilişim Sistemleri öğrencisi, dijital pazarlamacı ve iyi bir MMORPG oyuncusu, takipçisiyim. Uzun bir zamandır, internette içerikler üretiyor ve benimle aynı hobileri paylaşan kişilere ulaşmaya çalışıyorum. MMORPG’ler ile nasıl tanıştın? O sıralar kaç yaşındaydın? 6 ya da 7 yaşlarında Knight Online’a rastladığımı anımsıyorum. O sıralar, parlak efektler ve hızlı oynanış stili oldukça hoşuma gitmişti. İlk tanışmam, MMORPG’nin varlığını öğrenmem bu şekilde olmuş olabilir. Tabii Knight Online ile tanıştım ancak ilk oynadığım MMORPG bu değil. Oynadığın ilk MMORPG neydi? Oynadığım ilk MMORPG, birçok Türk’ün ortak kaderi paylaştığı oyun Metin2. Yine aynı yaşlarda, akrabamın Metin2’yi oynaması ve benim de onu izlememle beraber oynamaya başladım. Kotalı internetin olduğu dönemlerde, Metin2’yi indirmek de güç bir durumdu ve oyunu oynayarak kotanın dolacağını düşünerek, biraz korkarak indirip oynamıştım açıkçası. Neden MMORPG? Çünkü tekdüze olan hiçbir şeyi sevmiyorum. Örneğin, MOBA ve MMOFPS tarzındaki oyunlar bu sebeple benim ilgimi çekmiyor. Her oyunda, aynı haritada, aynı karakterler ve aynı şeyleri yapmak oldukça sıkıcı değil mi? Kaliteli bir MMORPG oyununda, her gün saatlerinizi harcayabileceğiniz farklı etkinlikler olur. Tek başınıza Dungeon girebilirsiniz, ekibinizle Raid yapabilirsiniz, Grind yapabilirsiniz, Item yükseltebilirsiniz, ticaret yapabilirsiniz vesaire. Evet, fazla zaman isteyen bir oyun türü olduğundan dolayı sektör her geçen gün kan kaybediyor ancak 2000’li yılların popüler dönemini yeniden yaşayacağımıza ben inanıyorum. Mutlaka, benim gibi bu oyun türüne sadık olan milyonlarca insan vardır ve fazlasına ulaşacağız. Çok dar bir sektöre hitap ettiğimi de biliyorum. İstediğim şey de bu. Milyonlarca insana hitap etmektense, aynı hobiyi paylaştığım binlere hitap etmek benim için çok daha mantıklı. Hatta bu sebeple kendime Kült İçerik Üreticisi diyorum. Geçmişteki oyunlar mı daha iyi yoksa günümüzdeki, yeni nesil grafiklerle ve oyun motorlarıyla geliştirilen oyunlar mı? Her iki dönemin de olumlu ve olumsuz yönleri mevcut ve bunu kıyaslamak çok zor. Ben, MMORPG’lerde grafik arayan biri olmadığım için Old-School MMO’ları daha çok seviyorum. Günümüzde geliştirilen oyunlar, grafik bakımından çok iyi ancak içerik olarak zayıf olabiliyor. Hatta, son seviyeye ulaştıktan sonra yapacak bir şey bulamayıp oyunları bırakan çok fazla kişi var. Neden en çok oynanan MMORPG’ler, hâlâ eski olanlar? Bence bir MMORPG’de süreklilik önemli ve geliştiriciler oyuncularına her zaman yapacak bir şeyler sunabilmeli. İçerik, grafikten büyüktür. İşte bu yüzden, eski oyunlar daha çok oynanıyor.   MMORPG sektörü nereye gidiyor? MMORPG oyunların geleceği hakkında ne düşünüyorsun? Bence her geçen yıl küçülen bir pazar. MMORPG sektörünü, Asya pazarı değil Amerika ya da Avrupa pazarının kurtaracağını düşünüyorum. Asya pazarından çıkan her oyunun birbirinin kopyası olduğunu gözlemlemek mümkün. Dünyanın en çok oynanan MMORPG’si World of Warcraft bile, her yıl daha az abone sayısına sahip oluyor. Demek ki, iyiye gitmeyen bazı şeyler var ve düzeltilmeli. Genel olarak tüm dünyayı incelediğimizde de, 2015 yılından sonra çıkan hiçbir MMORPG, milyonlarca ya da yüz binlerce oyuncuya sahip değil. Bunun yanında, çıkan oyunların büyük bir kısmı da Asya menşeili oyunlar. Buradan ne çıkartabiliriz? Asya yapımı oyunlar bizim bölgelerimizde pek rağbet görmüyor. Avrupalı ya da Amerikalı şirketler sektörü devralmalı. MMORPG geliştiren ya da yayıncısı olan şirketlere neler söylemek istersin? Oyunları Freeto Play olarak çıkarmamalısınız. Bence kesinlikle Buy to Play olmalı ve yerel fiyatlandırmayla oyun çıkarmanızı öneririm. Oyunları Freeto Play yaptığınızda, para kazanmak için mecburen oyun mağazasına Pay to Win öğeler yerleştiriyorsunuz. Ya, Buy to Play yaparak oyun mağazasına kozmetik ürünler ve oyuncuları çok fazla ileri taşımayacak eşyalar yerleştirin, ya da Pay to Play yaparak tüm öğelerin oyun içerisinden kazanılmasını sağlayın. Uzun vadede oyuncuları daha çok mutlu edecektir. Her şeyden öte, yerel fiyatlandırmanın önemli olduğunu düşünüyorum. World of Warcraft’ın fiyatı Dolar ya da Euro üzerinden olmasaydı, şu an çok daha fazla oyuncu sayısına sahipti. Hatta bu oyunculardan biri de bendim.WoW, buna rağmen ve her ne olursa olsun hâlen batmayan güneş konumunda. Yakın gelecekte bunu yapacaklarını düşünüyorum. Mobil MMORPG’ler hakkında ne düşünüyorsun? Şu an mobil MMORPG’ler oldukça popüler ve bunun iyi bir şey olduğunu düşünmüyorum. Mobil MMORPG’lerin birbirleriyle aynı olması bir yana, MMORPG’lerin telefondan oynanamayacağını düşünüyorum. Bu sebeple, piyasadaki mobil MMO’ların %99’u hem aynı hem de Pay to Win. Oyunu oynamanıza bile gerek yok, ilk bakışta anlayabiliyorsunuz. Büyük şirketlerin, PC MMORPG piyasasında yer etmiş markalarını mobile taşımalarını ise anlamlandıramıyorum. Ancak, bir yandan onlar da haklı. Anlam veremediğim bir şekilde, mobil pazarda bilgisayarda harcandığından çok daha fazla para harcanıyor. Bu sebeple, şirketler de bunu tercih ediyor. Ancak oyun geliştirici olsaydım, kısa vadede para kazanmak yerine on yıllar sonra bile oynanan ve hatırlanan bir oyuna sahip olmak isterdim. Mobil MMORPG’lerin hiçbirinin hatırlanacağını ya da oynanacağını düşünmüyorum. Ancak şu an, daha kısa sürede daha fazla kazanç getiriyor gibi gözüküyor. Haber Galerisi bugün Enes Talha Çalışkan’ı ağırladı. Kendisine güzel sohbeti için teşekkür ederiz.
MMORPG Röportajı

Merhaba Enes, Haber Galerisi okuyucularına kendinden bahseder misin?

Merhaba, ben Enes. Yönetim Bilişim Sistemleri öğrencisi, dijital pazarlamacı ve iyi bir MMORPG oyuncusu, takipçisiyim. Uzun bir zamandır, internette içerikler üretiyor ve benimle aynı hobileri paylaşan kişilere ulaşmaya çalışıyorum.

MMORPG’ler ile nasıl tanıştın? O sıralar kaç yaşındaydın?

6 ya da 7 yaşlarında Knight Online’a rastladığımı anımsıyorum. O sıralar, parlak efektler ve hızlı oynanış stili oldukça hoşuma gitmişti. İlk tanışmam, MMORPG’nin varlığını öğrenmem bu şekilde olmuş olabilir. Tabii Knight Online ile tanıştım ancak ilk oynadığım MMORPG bu değil.

Oynadığın ilk MMORPG neydi?

Oynadığım ilk MMORPG, birçok Türk’ün ortak kaderi paylaştığı oyun Metin2. Yine aynı yaşlarda, akrabamın Metin2’yi oynaması ve benim de onu izlememle beraber oynamaya başladım. Kotalı internetin olduğu dönemlerde, Metin2’yi indirmek de güç bir durumdu ve oyunu oynayarak kotanın dolacağını düşünerek, biraz korkarak indirip oynamıştım açıkçası.

Neden MMORPG?

Çünkü tekdüze olan hiçbir şeyi sevmiyorum. Örneğin, MOBA ve MMOFPS tarzındaki oyunlar bu sebeple benim ilgimi çekmiyor. Her oyunda, aynı haritada, aynı karakterler ve aynı şeyleri yapmak oldukça sıkıcı değil mi? Kaliteli bir MMORPG oyununda, her gün saatlerinizi harcayabileceğiniz farklı etkinlikler olur. Tek başınıza Dungeon girebilirsiniz, ekibinizle Raid yapabilirsiniz, Grind yapabilirsiniz, Item yükseltebilirsiniz, ticaret yapabilirsiniz vesaire. Evet, fazla zaman isteyen bir oyun türü olduğundan dolayı sektör her geçen gün kan kaybediyor ancak 2000’li yılların popüler dönemini yeniden yaşayacağımıza ben inanıyorum. Mutlaka, benim gibi bu oyun türüne sadık olan milyonlarca insan vardır ve fazlasına ulaşacağız. Çok dar bir sektöre hitap ettiğimi de biliyorum. İstediğim şey de bu. Milyonlarca insana hitap etmektense, aynı hobiyi paylaştığım binlere hitap etmek benim için çok daha mantıklı. Hatta bu sebeple kendime Kült İçerik Üreticisi diyorum.

Geçmişteki oyunlar mı daha iyi yoksa günümüzdeki, yeni nesil grafiklerle ve oyun motorlarıyla geliştirilen oyunlar mı?

Her iki dönemin de olumlu ve olumsuz yönleri mevcut ve bunu kıyaslamak çok zor. Ben, MMORPG’lerde grafik arayan biri olmadığım için Old-School MMO’ları daha çok seviyorum. Günümüzde geliştirilen oyunlar, grafik bakımından çok iyi ancak içerik olarak zayıf olabiliyor. Hatta, son seviyeye ulaştıktan sonra yapacak bir şey bulamayıp oyunları bırakan çok fazla kişi var. Neden en çok oynanan MMORPG’ler, hâlâ eski olanlar? Bence bir MMORPG’de süreklilik önemli ve geliştiriciler oyuncularına her zaman yapacak bir şeyler sunabilmeli. İçerik, grafikten büyüktür. İşte bu yüzden, eski oyunlar daha çok oynanıyor.  

MMORPG sektörü nereye gidiyor? MMORPG oyunların geleceği hakkında ne düşünüyorsun?

Bence her geçen yıl küçülen bir pazar. MMORPG sektörünü, Asya pazarı değil Amerika ya da Avrupa pazarının kurtaracağını düşünüyorum. Asya pazarından çıkan her oyunun birbirinin kopyası olduğunu gözlemlemek mümkün. Dünyanın en çok oynanan MMORPG’si World of Warcraft bile, her yıl daha az abone sayısına sahip oluyor. Demek ki, iyiye gitmeyen bazı şeyler var ve düzeltilmeli. Genel olarak tüm dünyayı incelediğimizde de, 2015 yılından sonra çıkan hiçbir MMORPG, milyonlarca ya da yüz binlerce oyuncuya sahip değil. Bunun yanında, çıkan oyunların büyük bir kısmı da Asya menşeili oyunlar. Buradan ne çıkartabiliriz? Asya yapımı oyunlar bizim bölgelerimizde pek rağbet görmüyor. Avrupalı ya da Amerikalı şirketler sektörü devralmalı.

MMORPG geliştiren ya da yayıncısı olan şirketlere neler söylemek istersin?

Oyunları Freeto Play olarak çıkarmamalısınız. Bence kesinlikle Buy to Play olmalı ve yerel fiyatlandırmayla oyun çıkarmanızı öneririm. Oyunları Freeto Play yaptığınızda, para kazanmak için mecburen oyun mağazasına Pay to Win öğeler yerleştiriyorsunuz. Ya, Buy to Play yaparak oyun mağazasına kozmetik ürünler ve oyuncuları çok fazla ileri taşımayacak eşyalar yerleştirin, ya da Pay to Play yaparak tüm öğelerin oyun içerisinden kazanılmasını sağlayın. Uzun vadede oyuncuları daha çok mutlu edecektir. Her şeyden öte, yerel fiyatlandırmanın önemli olduğunu düşünüyorum. World of Warcraft’ın fiyatı Dolar ya da Euro üzerinden olmasaydı, şu an çok daha fazla oyuncu sayısına sahipti. Hatta bu oyunculardan biri de bendim.WoW, buna rağmen ve her ne olursa olsun hâlen batmayan güneş konumunda. Yakın gelecekte bunu yapacaklarını düşünüyorum.

Mobil MMORPG’ler hakkında ne düşünüyorsun?

Şu an mobil MMORPG’ler oldukça popüler ve bunun iyi bir şey olduğunu düşünmüyorum. Mobil MMORPG’lerin birbirleriyle aynı olması bir yana, MMORPG’lerin telefondan oynanamayacağını düşünüyorum. Bu sebeple, piyasadaki mobil MMO’ların %99’u hem aynı hem de Pay to Win. Oyunu oynamanıza bile gerek yok, ilk bakışta anlayabiliyorsunuz. Büyük şirketlerin, PC MMORPG piyasasında yer etmiş markalarını mobile taşımalarını ise anlamlandıramıyorum. Ancak, bir yandan onlar da haklı. Anlam veremediğim bir şekilde, mobil pazarda bilgisayarda harcandığından çok daha fazla para harcanıyor. Bu sebeple, şirketler de bunu tercih ediyor. Ancak oyun geliştirici olsaydım, kısa vadede para kazanmak yerine on yıllar sonra bile oynanan ve hatırlanan bir oyuna sahip olmak isterdim. Mobil MMORPG’lerin hiçbirinin hatırlanacağını ya da oynanacağını düşünmüyorum. Ancak şu an, daha kısa sürede daha fazla kazanç getiriyor gibi gözüküyor.

Haber Galerisi bugün Enes Talha Çalışkan’ı ağırladı. Kendisine güzel sohbeti için teşekkür ederiz.

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve habergalerisi.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.
startup ekosistemi, boşanma avukatı, istanbul evden eve nakliyat, https://www.metkimbocekilaclama.com/, kasko teklifi, malatya araç kiralama, en iyi evden eve nakliyat, evden eve nakliyat, istanbul böcek ilaçlama, hasta yatağı kiralama, mide balonu, evden eve nakliyat